Cum ne poate afecta sănătatea deficitul de proteine?

Puțini nutrienți sunt la fel de importanți ca și proteinele.

Proteina este blocul de bază al mușchilor, pielii, enzimelor și hormonilor și joacă un rol esențial în toate țesuturile organismului.

Proteina se găseste peste tot în organism.

Mușchii, pielea, părul, oasele și sângele sunt în mare parte făcute din proteine. Din acest motiv, deficitul de proteine are o gamă largă de simptome. Deficiența serioasă de proteine poate determină acumularea de grăsime în ficat, degenerarea pielii, creșterea severitătii infecțiilor. Deși deficitul real este rar în tările dezvoltate, scăderea aportului poate duce la pierderea musculară și la creșterea riscului de fracturi osoase. Unele dovezi sugerează că un deficit de proteine poate crește pofta de mâncare . Pentru o sănătate optimă, asigurați-vă că includeți alimente bogate în proteine la fiecare masă. Deficiența conduce la diferite probleme de sănătate, în timp ce aportul scăzut de proteine poate fi, de asemenea, o preocupare, deoarece poate provoca schimbări subtile în corpul nostru în timp. Deficitul de proteine este atunci când aportul din alimentație nu este în măsură să indeplinească cerințele corpului.

Se estimează că un miliard de persoane din întreaga lume suferă din cauza deficitului de proteine . Problema este deosebit de severă în Africa Centrală și Asia de Sud, unde pană la 30% dintre copii primesc prea puține proteine în dieta lor . Anumite persoane din tările dezvoltate sunt, de asemenea, în pericol. Aceasta include vegetarienii și veganii care urmează o dietă dezechilibrată, precum și persoanele vârstnice și pacienții spitalizați .Deși deficitul de proteină adevărat este mai puțin frecvent în lumea occidentală, unii oameni obțin cantităti foarte scăzute din dieta lor. O cantitate insuficientă de proteină poate provoca schimbări în compoziția corporală care se dezvoltă pe o perioadă lungă de timp, cum ar fi pierderea musculară. Forma cea mai severă de deficit de proteine este cunoscută sub numele de kwashiorkor ( formă de malnutriție creată de deficit de proteină). Acesta apare cel mai adesea la copiii din tările în curs de dezvoltare în care foametea și dietele dezechilibrate sunt comune. Deficitul de proteine poate afecta aproape toate aspectele legate de funcția organismului. Ca rezultat, este asociat cu multe simptome. Unele dintre aceste simptome pot să apară chiar și atunci când deficitul de proteine este marginal. Acestea sunt enumerate mai jos, impreună cu câteva simptome tipice ale kkwashiorkor.

Edem.

Edemul, care se caracterizează prin piele umflată, este un simptom clasic al kwashiorkor. Oamenii de stiintă cred că este cauzată de cantităti scăzute de albumină serică umană, care este cea mai abundentă proteină din partea lichidă din sânge sau plasma sanguină . Una dintre funcțiile principale ale albuminei este menținerea presiunii oncotice-o fortă care atrage lichid în circulația sanguină. În acest fel, albumina previne acumularea de cantităti excesive de lichid în țesuturi sau în alte compartimente ale corpului. Datorită nivelurilor reduse de albumină serică umană, deficitul de proteină severă conduce la scăderea presiunii oncotice. Ca urmare, fluidul se acumulează în țesuturi, provocând umflarea.  Din același motiv, deficitul de proteine poate duce la acumularea de lichid în interiorul cavitătii abdominale. O burtă umflată este un semn caracteristic al kwashiorkor. Rețineți că edemul este un simptom al deficienței severe a proteinelor, care este puțin probabil să se întâmple în tările dezvoltate.

Ficat gras.

Un alt simptom comun al kwashiorkor ( formă de malnutriție creată de deficitul de proteină), este un ficat gras sau acumularea de grăsime în celulele hepatice .Dacă nu este tratată, afecțiunea se poate dezvolta în boală hepatică grasă, determinând inflamație, cicatrizare hepatică și o potentială insuficientă hepatică. Ficatul gras este o afecțiune comună la persoanele supraponderale, precum și la cei care consumă mult alcool. De ce apare în cazurile de deficit de proteine este neclar, dar studiile sugerează că o sinteză defectuoasă a proteinelor care transportă grăsimi, cunoscute sub numele de lipoproteine, poate contribui la această afecțiune .

Probleme de piele, păr și unghi.

Deficitul de proteine își lasă adesea amprenta pe piele, păr și unghii, care sunt în mare parte făcute din proteine. De exemplu, kwashiorkor ( formă de malnutriție creată de deficit de proteină) la copii se caracterizează prin divizarea pielii, înroșirea și pete de piele depigmentată. Subțierea părului, decolorarea acestuia, pierderea părului și unghiile fragile sunt de asemenea simptome comune. Cu toate acestea, este puțin probabil ca aceste simptome să apară decât dacă aveți o deficientă serioasă de proteine.

Pierderea masei musculare.

Mușchii sunt cel mai mare rezervor de proteine din organism. Atunci când proteina din alimentație este în cantităti mici, organismul tinde să ia proteine din mușchii scheletici pentru a păstra mai multe țesuturi importante și funcții ale corpului. Ca urmare, lipsa de proteine duce la pierderi musculare de-a lungul timpului. Chiar și insuficiența proteică moderată poate provoca atrofie musculară, în special la vârstnici. Un studiu la bărbati și femei în varstă a constatat că pierderea mușchilor a fost mai mare în rândul celor care au consumat cele mai mici cantităti de proteine . Acest lucru a fost confirmat de alte studii care arată că un consum crescut de proteine poate încetini degenerarea musculară care vine odată cu vârsta inaintată .

Risc mai mare de fracturi osoase.

Mușchii nu sunt singurele țesuturi afectate de aportul scăzut de proteine. Oasele tale sunt, de asemenea, în pericol. Dacă nu consumați suficiente proteine acest lucru poate slăbi oasele și crește riscul de fracturi. Un studiu la femeile aflate în postmenopauză a constatat că un consum mai mare de proteine a fost asociat cu un risc mai scăzut de fracturi de șold. Cel mai mare consum a fost legat de un risc redus de 69%, iar proteinele de origine animală au avut cele mai mari beneficii. Un alt studiu efectuat la femeile aflate în postmenopauză, cu fracturi de șold recent, a arătat că administrarea a 20 de grame de suplimente de proteine pe zi timp de jumătate de an a dus la scăderea pierderii osoase cu 2,3%.

Oprirea creșterii la copii.

Proteina nu numai că ajută la menținerea masei musculare și osoase, dar este, de asemenea, esentială pentru creșterea corporală. Astfel, deficiența sau insuficiența este deosebit de dăunătoare pentru copiii ale căror organisme de creștere necesită o aprovizionare constantă. De fapt, oprirea creșterii este semnul cel mai comun al malnutriției din copilărie. În 2013, aproximativ 161 de milioane de copii au suferit o creștere redusă. Studiile arată o puternică asociere între aportul scăzut de proteine și creșterea redusă. Oprirea din creștere este, de asemenea, una dintre principalele caracteristici ale kwashiorkor la copii.

Creșterea severitătii infecțiilor.

Un deficit de proteine poate, de asemenea, să influențeze sistemul imunitar. Funcția imună afectată poate crește riscul sau severitatea infecțiilor, un simptom comun al deficienței severe a proteinelor. De exemplu, un studiu efectuat la șoareci a arătat că, în urma unei diete alcătuite din proteine de numai 2%, a fost asociată cu o infecție gripală mai severă, comparativ cu o dietă cu proteină 18%. Chiar și aportul marginal scăzut de proteine poate afecta funcția imună.

Apetitul mai mare și consumul de calorii.

Deși apetitul slab este unul dintre simptomele unei deficiențe severe de proteine, opusul pare să fie adevărat pentru forme mai ușoare de deficientă. Când aportul de proteine este inadecvat, organismul incearcă să vă restabilească aportul de proteină prin creșterea poftei de mâncare, încurajându-vă să găsiti ceva de mâncat . Dar un deficit de proteine nu conduce în mod inevitabil la dorința de a mânca, cel puțin nu pentru toată lumea. Poate crește selectiv pofta de mâncare a alimentelor savuroase, care tind să fie bogate în proteine .Deși acest lucru poate ajuta cu sigurantă în momente de lipsă a alimentelor, problema este că societatea modernă oferă acces nelimitat la alimente bogate în calorii și sărace în nutrienți, iar multe dintre aceste alimente conțin anumite proteine. Cu toate acestea, cantitatea de proteine din aceste alimente este adesea considerabil scăzută în comparație cu numărul de calorii pe care le furnizează. Ca urmare, aportul sărac de proteine poate duce la creșterea în greutate și supraponderabilitate, o idee cunoscută sub numele de ipoteza de pârghie de proteine. Nu toate studiile susțin ipoteza, insă proteina este în mod evident mult mai satioasă decât carbohidrații și grăsimile. Aceasta este o parte a motivului pentru care consumul crescut de proteine poate reduce aportul caloric global și poate contribui la scăderea în greutate. Dacă simțiți foame tot timpul și aveți dificultăti în menținerea aportului de calorii sub control, încercați să adăugati niște proteine slabe la fiecare masă.

De cât de multă proteină aveți nevoie?

Nu toată lumea are aceeași cerintă privind proteinele.

Aceasta depinde de mulți factori, inclusiv greutatea corporală, masa musculară, activitatea fizică și vârsta.  În mod evident, greutatea corporală este cel mai important determinant al cerințelor de proteine.  Ca urmare, recomandările sunt de obicei prezentate în grame pentru fiecare kilogram de greutate corporală. Doza zilnică recomandată (RDA) este de 0,8 grame de proteine pentru fiecare kilogram de greutate corporală (0,8 grame per kg). Cercetătorii estimează că acest lucru ar trebui să fie suficient pentru majoritatea oamenilor. Acest lucru se traduce la 66 grame de proteine pe zi pentru un adult cantărind 75 kg. Pentru sportivi, Colegiul American de Medicină Sportivă recomandă un aport zilnic de proteine variind de la 1,2 la 1,6 grame pentru fiecare kilogram de greutate corporală, ceea ce ar trebui să fie suficient pentru întreținerea musculară. Societatea Internatională de Nutriție Sportivă recomandă zilnic 0,9 grame de proteină per kilogram de greutate corporală și pentru sportivi în funcție de disciplina sportivă până la 2 grame de proteină per kg. La fel ca sportivii, adulții mai în varstă par să aibă, de asemenea, cerințe mai ridicate de proteine. Dacă sunteți mai în varstă sau mai activ din punct de vedere fizic, cerințele zilnice de proteine sunt probabil mai mari decât RDA actuală de 0,8 grame per kilogram de greutate corporală. Cele mai bogate surse de proteine includ pește, carne, ouă, produse lactate și leguminoase.

Enjoy The Revvolution Journey!

Autor Valentin Vasile

Oedema in kwashiorkor is caused by hypoalbuminaemia. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25223408

Position of the American Dietetic Association: individualized nutrition approaches for older adults in health care communities. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20882714

Land-based production of animal protein: impacts, efficiency, and sustainability. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25376888

Dietary Protein Requirement of Men >65 Years Old Determined by the Indicator Amino Acid Oxidation Technique Is Higher than the Current Estimated Av… – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26962173

Production and supply of high-quality food protein for human consumption: sustainability, challenges, and innovations. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25123207

American College of Sports Medicine Joint Position Statement. Nutrition and Athletic Performance. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26891166

High-protein weight-loss diets: are they safe and do they work? A review of the experimental and epidemiologic data. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12144197

Obesity: the protein leverage hypothesis. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15836464

Protein leverage and energy intake. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24588967

Elderly women accommodate to a low-protein diet with losses of body cell mass, muscle function, and immune response. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7598064

Protein energy malnutrition decreases immunity and increases susceptibility to influenza infection in mice. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22949306

Amino acids and immune function. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17403271

Protein-Energy Malnutrition and Infectious Disease | SpringerLink
https://link.springer.com/chap…/10.1007/978-1-59259-709-3_16

Childhood stunting: a global perspective. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27187907

Protein supplements increase serum insulin-like growth factor-I levels and attenuate proximal femur bone loss in patients with recent hip fracture…. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9599191

Age considerations in nutrient needs for bone health: older adults. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8951734

Low protein intake: the impact on calcium and bone homeostasis in humans. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12612169

Relationship between physiological loss, performance decrement, and age in master athletes. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11584034

Dietary protein adequacy and lower body versus whole body resistive training in older humans. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12122158

Skin, hair and nail in protein malnutrition. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/13963281

Nutritional factors and hair loss. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12190640

Dermatitis and dangerous diets: a case of kwashiorkor. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24807070

Skin in protein energy malnutrition. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3120652

Relation between liver fat content and the rate of VLDL apolipoprotein B-100 synthesis in children with protein-energy malnutrition. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15883438

The metabolic syndrome as a predictor of nonalcoholic fatty liver disease. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16287793

Global epidemiology of nonalcoholic fatty liver disease-Meta-analytic assessment of prevalence, incidence, and outcomes. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26707365

Ultrasonographic assessment of the extent of hepatic steatosis in severe malnutrition. – PubMed – NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1471885

Ti-a placut acest articol? Daca vrei sa primesti informatii interesante despre nutritie si antrenament, aboneaza-te la newsletter-ul Revvolution!

Alte recomandari
Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *